logo-new-3

Portál plný skvělých tipů na výlety doma i v zahraničí

Volání divokého západu

Datum: 20.06.2019

Stonetown-Humpolec-Vysocina

Jako na Divokém západě si budete připadat v lesním westernovém městečku Stonetown, luxus ochutnáte v zámeckém komplexu Chateau Herálec a možná se dočkáte zázraku u malebné studánky sv. Anny u Dobrohostova.

Středně náročná cyklotrasa začíná u infocentra v Humpolci, pak se vydáte na Horní náměstí, a odsud po zelené turistické značce po ulici Jihlavská ven z města. Čeká vás táhlé stoupání přes koleje, dále přes odbočku na Bystrou a před dálničním podjezdem odbočte vlevo na starou silnici (cca 2,5 km od startu). Po 440 metrech se přiblížíte těsně k dálnici, Pozor, nenajeďte na ni, odbočte po lesní asfaltové cestě doleva!

Stonetown

Dalších 700 m jedete v těsné blízkosti dálnice, najedete na zelenou turistickou značku, která se připojuje zleva a v zápětí odbočuje vpravo, ale vy pokračujete, mírným klesáním a stoupáním lesní cestou jako podle pravítka až do westernového městečka Stonetown. Toto městečko slouží především pro dětské letní tábory, avšak turisté jsou zde vítáni a mohou si celý areál prohlédnout. Volně se pasoucí ovečky, na návsi s nezbytnou šibenicí, hřbitov pro padouchy i hrdiny, sheriff house, bank office, saloon Pierre a další budovy společně s obytnými domečky tvoří scenérii, při níž na vás přímo dýchne vůně Divokého západu. Pokud se rozhodnete nezůstat v zajetí kovbojů a indiánů, vydejte se z městečka lesní cestou vlevo směrem k samotě U Honzlů a zde na T křižovatce vlevo polní cestou směrem k obci Kamenice. Hned na kraji vesničky přibrzděte a dívejte se vpravo. Zde si místní recesista na zahradě vybudoval kuriózní železniční muzeum.

Chateau Herálec

Až uklidíte svoje fotoaparáty, pokračujte skrz vesnici Kamenice na hlavní silnici, a na ní odbočte vpravo a pokračujte po příjemně zvlněné silnici až do Herálce. Zde určitě stojí za povšimnutí impozantní Chateau Herálec. Stavba tohoto zámku započala již ve 13. století, první zmínka o obci Herálec je v listině papeže Honoria III. z roku 1226, kdy patřila Želivskému klášteru. V areálu zámku je také malé pohostinství, dostanete tu však zatím jen nápoje a drobné studené občerstvení.

Studánka sv. Anny

Z Herálce pokračujeme do pět kilometrů vzdáleného Úsobí, kde se také můžete zastavit v zámku a odtud opět po vedlejší silnici směr na Dobrohostov, po 2 km mírného stoupání dojedete do obce Chvalkov, kde u kapličky zatočíte vlevo dolů na cestu a po ní sjedete až k lesu, kde vás čeká těžší terén. Vaše útrapy velmi záhy skončí, a vy budete zaskočeni prostou krásou okolí Studánky sv. Anny. Ocitnete se v údolí Úsobského potoka, při němž se nachází poutní místo jako z pohádky.

Pejchalův mlýn

Odpočinuti a napojeni vodou ze studánky pokračujete po cestě cca 2 km až do obce Dobrohostov. Hned na kraji obce sledujte pozorně trasu a hledejte žlutou turistickou cestu, která vás první odbočkou vlevo z hlavní silnice vede dolů obcí. Této žluté značky se držte. Povede vás krásnou asfaltovou polní cyklostezkou až ke kolejím, které přejedete a pokračujete opět po žluté turistické cestě až k Pejchalovu mlýnu, který určitě mnohé z vás donutí sesednout z kola vše si zde prohlédnout, možná i vložit žebrákovi u cesty minci do dlaně.

Už jsme v půli cesty

Přes Nohavický potok se dostanete na lesní cestu. Stále tuto cestu sledujte a nenechte se zmást menšími cestami a pěšinami, které na ni navazují. Jen tak se bezpečně dostanete k silnici mezi obcemi Herálec a Radňov. Tuto silnici však pouze překročíte a klesáte po cestě k Mixovu Mlýnu, abyste opět mírně stoupali překrásnou půlkilometrovou javorovou alejí až do Koječína. Od bývalého JZD vás polní cesta již bezpečně dovede ko­lem několika rybníčků až do obce Boňkov. Polní cesta vás dovede na okraj vesničky Splav a přes hráz Zdislavického rybníka a kolem prostoru, kde se konají letní dětské tábory. O prázdninách zde určitě narazíte na stanové městečko jako z knihy Hoši od Bobří řeky, a kolem skupinu indiánů, zálesáků, vesmírných bytostí… prostě podle toho, jaké má tábor v tomto roce téma.

Za táborem se cesta dvojí, a vy se držte mírně vlevo. Cesta vás po cca 800 metrech vyvede na hlavní silnici mezi Humpolcem a Havlíčkovým Brodem, na níž ujedete dalších 300 metrů a rychle ji opustíte vpravo cestou mezi polem a lesem. Po dalších 300 metrech se stáčíte vlevo a čeká vás dlouhý sjezd mezi polem a lesem na Rozkoš, a odsud stálým klesáním až do Humpolce.