Lodě na Brněnské přehradě vozí cestující už 75 let
Už 75 let brázdí hladinu Brněnské přehrady flotila lodí na elektrický pohon. Plavidla Lipsko, Vídeň nebo Dallas se dvěma palubami pasažéry dovezou od bystrckého přístaviště kolem hradu Veveří až do Veverské Bítýšky. Mezi Brňany i návštěvníky města jde o oblíbenou atrakci, kterou si loni nenechalo ujít více než 243 tisíc lidí.
Brněnská lodní doprava letos slaví třičtvrtě století provozu. Dne 5. května 1946 poprvé vyjely na vodu dvě lodě pojmenované Brno a Morava a malý člun Svratka, který se využíval především pro služební účely. „Lodě tehdy jezdily k zastávce u hradu Veveří a mezi lidmi byl o plavbu velký zájem. V prvním roce provozu přepravily 128 tisíc cestujících. Zpočátku se lodě stavěly a opravovaly pod širým nebem, teprve v dalším roce přibyl zastřešený hangár, dřevěné stavení pro prodej jízdenek a restaurace, kde se mohli cestující občerstvit,“ popisuje mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Tomaštíková.
V současnosti je součástí flotily sedm lodí, které cestující vozí po plavební dráze dlouhé deset kilometrů. Z Bystrce do Veverské Bítýšky jim to zabere 70 minut. Všechny lodě mají ekologický pohon na elektrické baterie, takže do vody v přehradě nevypouští žádné škodliviny. Plavební sezóna trvá od dubna do října a je vyhledávanou atrakcí pro turisty i Brňany, kteří si chtějí zpestřit výlet či procházku v okolí města. Lodě také fungují jako dopravní spojení mezi dvěma břehy přehrady.
Lodní doprava je v plném provozu i přes stále platná protiepidemická opatření. „Cestující na obou palubách musí mít respirátory. Po každé cestě se madla a sedadla dezinfikují,“ doplnila Tomaštíková. Jízdenka na loď se dá kombinovat se vstupenkou do nedaleké zoologické zahrady, která je nyní také otevřená.
Zajímavosti o lodní dopravě v Brně:
- Záměr provozovat lodní dopravu na brněnské přehradě se objevil už v třicátých letech minulého století při její stavbě. Za druhé světové války byly do Brna přivezeny dvě lodě, které však byly poškozeny při požáru založeném zřejmě ustupujícími německými vojsky.
- V roce 1955 koupil loď Veveří národní podnik Pramen, který ji vybavil regály, mrazáky a chladícími boxy, a provozoval na přehradě plovoucí prodejnu potravin pro chataře a návštěvníky ubytované v kempech.
- V roce 2009 nebyla lodní doprava v provozu, protože hladina přehrady se musela výrazně snížit kvůli likvidaci přemnožených sinic.
- Nejnovější typ lodí se dvěma palubami má délku 25 metrů, šířku 6,2 metru a maximální rychlost 15 km/h. Na palubu se vejde 200 cestujících.