Říkovské tunely
Říkovské železniční tunely
Devatenácté století bylo stoletím rozkvětu železnic a právě tehdy vznikla i trať v úseku Pardubice a Liberec. První plány stavby této tratě byly navrženy již roku 1840 avšak samotná stavba byla zahájena až o 16 let později. Roku 1859 byla trať dokončena a dne 1.5.1859 dorazil do Liberce první slavnostní vlak, čímž se zahájila pravidelná železniční doprava mezi Pardubicemi a Libercem.
Neobtížnější při stavbě této trati byl úsek ze Semil do Liberce a to především část tratě, která vede podél Jizery (z Bítouchova do Podspálova). Nachází se zde strmé sklaní stěny, které tvoří kaňon řeky Jizery. Velmi obtížný terén vedl k navržení čtyř tunelů v celkové délce 743 metrů. Pro své zkušenosti s prací na tunelech byli přizváni ke stavbě Italové. První tunel byl dokončený již roku 1857 a poslední čtvrtý o necelé dva roky později v roce 1859.
Říkovské železniční tunely I – IV, z nichž jeden prochází pod via ferratou Vodní bránou a další pod Krkavčí skálou, jsou určené pouze pro cestující vlakem a pěším je přísně zakázáno jejich využívání. V současné době má trať z Pardubic do Liberce označení 030.
Líšenský tunel
Tunel se také nachází na trati 030 Pardubice – Liberec. Stejně jako Říkovský tunel IV byl i tento tunel dokončen roku 1859. Tunel protíná ostroh, který vytvořila řeka Jizera a nachází se mezi Železným Brodem a Líšným. Jeho délka je více jak 423 metrů. Původně zde měly vést dvě koleje, avšak na to nebyly finanční prostředky, a proto je zde pouze jedna kolej.
Rakouský tunel
Tunel dlouhý 211 m se nachází v úseku mezi dopravními body Malá Skála a Dolánky u Turnova.