logo-new-3

Portál plný skvělých tipů na výlety doma i v zahraničí

Přivítejte léto u Moře – Vysočiny. A radujte se v Radostíně

Datum: 22.04.2018

Výlet nás tentokrát zavede do samého srdce Vysočiny. Zhruba deset kilometrů na sever od Žďáru nad Sázavou se totiž nachází rybník – a nejen tak ledajaký. Velké Dářko je s 206 hektary největším rybníkem Českomoravské vrchoviny, a proto je také někdy nazýván „Mořem Vysočiny“.

Náš výlet začíná v malé obci Škrdlovice, která nabízí několik možností ubytování pro ty, kteří chtějí strávit v oblasti letní dovolenou u vody nebo zimní na běžkách. Ale okolí Velkého Dářka je vhodným místem pro strávení několika dnů v každém ročním období – kvůli krásné přírodě i zajímavým možnostem pro trávení volného času.
Vydáme se ze Škrdlovic po žluté turistické značce, vyjdeme z obce, přejdeme hlavní silnici ze Žďáru a lesem dojdeme do rekreačního centra u Velkého Dářka, u kterého najdeme také recesistický Rozcestník Dařbucha a několik možností občerstvení a v létě i ubytování.

Rybník v nadmořské výšce více než 600 metrů nad mořem vznikl na konci 15. století a je rekreanty využívaný ke koupání, jachtingu nebo lodním projížďkám. Jsou zde pořádány také závody dračích lodí nebo soutěže ve windsurfingu. Rybník je poměrně mělký, průměrná hloubka činí jeden a půl metru, ta maximální zhruba čtyři metry. Velké Dářko je využíváno také jako chovný rybník společností Kinský Žďár – stejnojmennému šlechtickému rodu byl majetek po pádu bývalého režimu vrácen. Princip chovu ryb je podle slov společnost určen do značné míry tím, že se lokalita nachází uprostřed CHKO Žďárské vrchy, což předpokládá především využití přirozené produkce rybníka. Více se dozvíte zde.
Pokračujeme od Dařbuchy po žluté a modré značce, k nimž se navíc u rozcestníku připojuje Naučná stezky Velké Dářko. Ta nás po více než dvou kilometrech cesty lesem okolo rybníka dovede na hranici NPR Dářko. Jedná se o nejrozsáhlejší rašeliniště Vysočiny, návštěvu nám ulehčí dřevěné stezky, díky nimž můžeme nahlédnout hlouběji do unikátní lokality, která se rozkládá na zhruba 65 hektarech v katastru obce Radostín. Více informací o rezervaci najdete zde. Návštěva stojí rozhodně za to.
Modrá turistická značka nás spolu s naučnou stezkou po zhruba dvou a půl kilometrech dovedou do malebné obce Radostín. Předtím půjdeme kolem mokřadu u Velkého Dářka, pokračovat budeme po louce, která nám umožní výhled do malebné krajiny Vysočiny. Ve vesničce by bylo chybou minout Restauraci a Hotel U Šimáka. Má opravdu styl a odcházet budete s pocitem, že tady je svět ještě v pořádku, jak se na srdce Vysočiny patří. Více informací najdete zde.

Z Radostína pokračujeme po naučné stezce a zhruba po kilometru cesty malebnou krajinou dorazíme k Národní přírodní rezervaci Radostínské rašeliniště. Více informací o ní najdete zde. Lokalita se stopami minulé těžby rašeliny stojí za vidění. Od rašeliniště můžeme pokračovat po naučné stezce a okolo Velkého Dářka, do kterého vtéká při této cestě Sázava, dojít po pěti kilometrech zpět k Rozcestí Dařbucha a odsud do Škrdlovic. Tím bychom se ale připravila o úžasný pohled na hladinu Velkého Dářka a okolní krajiny z protilehlého svahu. Proto pokračujeme zhruba sedm set metrů po lesní silničce, při první větší lesní cestě odbočíme doleva (směr od rybníka), po dalších sedmi stech metrech odbočíme doprava a dojdeme k myslivně Borky u hlavní silnice z/do Žďáru. Pokračujeme po silničce lesem do mírného kopce a za kilometr narazíme na modrou turistickou značku. Po ní se vydáme, po pár desítkách metrů přejdeme Sázavu, která je zde spíše horskou bystřinou/potůčkem a po třech kilometrech cesty lesem dorazíme na křižovatku s červenou. Ta nás po dvoukilometrovém klesání přivede zpět do Škrdlovic. Předtím než začneme klesat, před sebou uvidíme Velké Dářko uprostřed vysočinských hlubokých lesů a celou krajinu zalesněné Vysočiny jako na dlani. Jde o úžasný pohled v průběhu celého dne, mimořádně působivý je při západu slunce.

Trasa výletu je dlouhá patnáct kilometrů, je nenáročná a celkově nastoupáme sto osmdesát výškových metrů. Celý okruh si můžete prohlédnout zde. A ze Škrdlovic ještě neodjíždějte, v příštím Výletu k vodě se do této obce vrátíme a vypravíme se za dalším vodním dobrodružstvím.