logo-new-3

Portál plný skvělých tipů na výlety doma i v zahraničí

Podél sirnaté Smradlavy z Bílé na beskydský hřeben

Datum: 04.09.2020

Bílá-9

Poněkud stranou pulsujícího turistického centra v beskydské obci Bílá se můžete vydat z centra obce proti proudu Bílé Ostravice a u arcibiskupského loveckého zámečku odbočit směrem do hor. Zelená turistická značka vede proti proudu říčky Smradlava kolem několik zajímavých míst spjatých s vodou. Samotná Smradlava se v Bílé vlévá do Bílé Ostravice, podél níž je směrem do centra vybudována řada dětských hřišť a odpočinkových areálů.

Zelená turistická značka po necelých dvou kilometrech poutníka přivede k místnímu unikátu, z něhož je ostatně pravděpodobně odvozen název toku. Na pravé straně říčky vyvěrá z hory vydatný sirný pramen. Přístup k němu zajišťuje dřevěný mostek ve stylu lidové valašské architektury. Upraven je také samotný pramen a jeho okolí. Místo nelze z cesty minout, kdyby přece jen ano, upozorní na něj silný zápach šířící se do okolí.

Po zelené turistické značce je možné z rozcestníku Údolí Velké Smradlavy pokračovat třemi směry. Dále po zelené až na hřeben k Masarykově chatě, odkud lze pokračovat po červené k hraničnímu přechodu, parkovišti a autobusové zastávce na Bumbálce. Cestou pojdete kolem dalšího zajímavého místa spojeného s vodou. Lesy v okolí Bílé byly historicky významné těžbou dřeva. Pro jeho splavování byla vybudována na toku Smradlavy nádrž (klauz), která v případě potřeby zvyšovala průtok vody, aby bylo možné dopravit dřevo dolů do údolí. Vznikla již ve třicátých letech devatenáctého století a mezi beskydskými klauzy vyniká svou velikostí a třicetimetrovou délkou sypané hráze.

Je možné se také vydat proti proudu toku po modré a následně po žluté značce přímo na Bumbálku. Zajímavostí na cestě je myslivna Salajka a její malebné okolí. Pod Bumbálkou stezka prochází hranicí působivé národní přírodní rezervace Salajka, která byla vyhlášena k ochraně jednoho z nejstarších přírodě blízkých jedlobukových lesů u nás.

Vydáme-li se od rozcestníku Údolí Velké Smradlavy po modré značce, narazíme v lese u cesty na opravenou Kaply Panny Marie, od níž dojdeme do lokality Kavalčanky.  Kaple byla obnovena v devadesátých letech minulého století na místě zaniklé kaple. Architektonický styl se blíží dřevěným stavbách například v beskydských Pusteven.

Centrální stavbou v lokalitě Kavalčanky je rozlehlá hájovna. Na okraji pozemku u cesty je vybudovaný krásný Kavalčanský rybník napájený stejnojmenným potokem. S ohledem na letošní léto s dostatkem srážek je rybník plný a voda skrz něj živě proudí. Z Kavalčanek dojdeme na hřeben k osadě Hluchanka, odsud pokračujeme po hřebenové červené turistické značce opět na Bumbálku. Beskydský hřeben je místem řady studánek a pramenů, které odsud směřují dolů do údolí. Ať již na českou, nebo slovenskou stranu. Procházet budeme kolem několika z nich.