logo-new-3

Portál plný skvělých tipů na výlety doma i v zahraničí

Nejpodivnější mosty světa

Datum: 20.02.2020

Banpo Bridge Rainbow Fountain Island in the Mur Gateshead Millennium Bridge Octavio Frias de Oliveira Bridge Slauerhoffbrug, Netherlands heatherwick-Rolling-Bridge-8094 Lucky Knot Bridge Eshima_oohashi_04_(14781816175) Devils_Bridge Langkawi Hong Kong–Zhuhai–Macao Kruhovy_most-Uruguay

Svět je plný architektonických fascinujících skvostů. Ze všech úžasných staveb, které již existují, jsou mosty zdaleka jedny z těch nejpůsobivějších. Stavbaři jsou schopni stavět úžasné zavěšené dálnice nad vodou a zemí. Na následujících čtyřech stranách je 19 nejunikátnějších (a také velmi bizarních) mostů.

1. Opičí most ve Vietnamu

Tyto mosty (cau khi ve vietnamštině) mají pouze jednu nebo dvě tenké lávky z bambusu, po kterých se přechází, plus další bambusovou tyč jako zábradlí na jedné straně.

2. Most Eshima Ohashi v Japonsku

Jedná se o nejprudší most na světě. Stavěl se od roku 1997 do roku 2004. Železobetonová stavba klenoucí se přes jezero Nakaumi spojuje japonská města Sakaiminato a Macue. Auta musejí při nájezdu na most překonat strmé stoupání 6,1 % na jedné straně a 5,1 % na straně opačné.

3. Twin Sails, Dorset v Anglii

Ve své uzavřené poloze je most zcela rovný, ale po zvednutí obou trojúhelníkových konců se podobá plachtám jachet. Úplné rozevření mostu trvá dvě minuty.

4. Lucky Knot v Číně

Vlnitý most pro pěší přes řeku Dragon King Harbour v Číně byl postaven v roce 2016. Most Lucky Knot, který je dlouhý 185 metrů a vysoký 24 metrů, byl inspirován mobiovským prstenem a tradičním čínským lidovým uměním vázání. Architektura mostu zahrnuje tři turistické stezky, které se vlní nahoru a dolů, spojují dva parky a nabízejí nádherný výhled na řeku, sousední jezero Meixi, okolní pohoří a město Changsha.

5. Lego most v Německu

Při pohledu na most u křižovatky Schwesterstraße ve městě Wuppertal v Severním Porýní-Vestfálsku v Německu máte pocit, že jste byli přepraveni do Legolandu. Most Lego (nebo Lego-Brücke) vypadá jako by byl vyroben z kostek Lega. Ve skutečnosti se jedná o betonový trámový most, který nese železniční trať – ten byl natřen tak, aby vypadal jako z kostiček Lega. V roce 2011 ho místní umělec Martin Heuwold překreslil ve stylu Lega poté, co tím byl pověřen městem Wuppertal. Dánský výrobce Lega takovéto použití návrhu schválil.

6. Rolling Bridge v Anglii

Každý pátek v poledne mohou turisté zhlédnout čtyřminutovou úžasnou podívanou – skládání mostu přes kanál Grand Union v centru Londýna. Originální Rolling Bridge se z rovné cesty zvedne a změní do osmiúhelníkového tvaru, aby umožnil lodím plavbu. Rolling Bridge, který byl postaven v roce 2004, se otevírá pomalu a plynule, až se přemění z konvenčního rovného mostu do kruhové ulity, která sedí na břehu kanálu.

7. Slauerhoffbrug v Nizozemsku

Nachází se ve městě Leeuwarden v Nizozemsku a překlenuje řeku Harlinger Vaart. Plně automatická mostová konstrukce Slauerhoffova mostu vypadá jako obracející se palačinky. Postaven byl v roce 2008. Most lze rychle zvednout a umožnit tak lodím proplout. Děje se to pomocí dvou ramen, které rychle zvednou malý úsek silnice tak, aby loď mohla pod ní proplout. Podle magazínu Popular Mechanics je most zdvižen a spuštěn až 10krát denně. Zvedací plocha mostu má rozměr 15 m x 15 m. Most je natřen žlutou a modrou barvou, což jsou barvy obsažené ve vlajce města Leeuwarden.

8. Most Banpo s duhovou fontánou

Most Banpo v Soulu v Jižní Koreji je asi nejmultifunkčnějším mostem na světě. Dvoupodlažní most je zapsán v Guinessově knize rekordů jako nejdelší fontána na světě. Fontána „Duhový měsíční svit“ má téměř 10 000 LED světel podél obou stran mostu a za pouhých 5 minut vytryskne fontána 190 tun vody. Fontána čerpá vodu přímo z řeky, proto je považována za ekologicky šetrnou. Má 38 čerpadel a 9 380 trysek po obou stranách. Voda padá z 20 metrů a dostříkne až 43 metrů daleko.

9. Henderson Waves v Singapuru

Se svou výškou 36 metrů se jedná o jeden z nejvyšších mostů pro pěší. Jak už název napovídá, most Henderson Waves v Singapuru byl zkonstruován tak, aby připomínal vlny. Nejenže tato všemožně zohýbaná konstrukce nabízí spoustu míst k sezení a výhledy na město, ale když ji večer nasvítí, mění se v úchvatnou zlatou ozdobu.

10. Most přes řeku Mur v Grazu

Je to most, plovoucí plošina nebo spíše ostrůvek s kavárnou propojený z obou břehů řeky Mur ve druhém největším městě Rakouska? V Grazu se také narodil mimo jiné i Arnold Schwarzenegger. Konstrukce uprostřed mostu ve tvaru obrovské zatočené mušle byla navržena pro maximální kapacitu 350 návštěvníků. TripAdvisor ho doporučuje navštívit. Tento most si jistě zaslouží zařazení do naší sekce Nejpodivnější mosty světa.

11. Most Octavio Frias de Oliveira

Most Octavio Frias de Oliveira je visutý most vedoucí přes řeku Pinheiros v São Paulu v Brazílii. Jeho stavbu však od samotného začátku provázely rozsáhlé krádeže a vandalismus. Téměř kilometrový most s pylonem vysokým bezmála stočtyřicet metrů se stal několikrát terčem útoku vandalů. Z mostu byly postupně ukradeny kilometry kabelů, desítky svítidel z osvětlení mostu a při vloupání do velína byly zničeny řídicí panely. Je téměř zázrak, že se v takovémto prostředí vysoké kriminality vůbec podařilo toto nádherné dílo v roce 2008 dokončit.

12. Gateshead Mille­n­nium

Most Millennium v anglickém Gatesheadu se stal dominantou severovýchodní Anglie (dokonce byl uveden na poštovní známce). V roce 2002 byl slavnostně otevřen samotnou královnou Alžbětou II. Když je potřeba, aby pod mostem projela loď, jeho pěší část se pomocí systému lan zvedne do výšky. Díky tomu se mu také přezdívá mrkající oko.

13. Falkirk Wheel  (česky nazývané Falkirkské kolo)

Jedná se o originální rotační lodní výtah nacházející se nedaleko města Falkirk ve Skotsku. Propojuje průplavy Forth and Clyde Canal a Union Canal a překonává výškový rozdíl 24 m. Umožňuje vnitrozemské vodní spojení mezi městy Edinburgh a Glasgow. Výtah se skládá ze dvou van, které jsou umístěny na koncích mohutného rotoru. Obě vany mají kapacitu 600 tun vody. Díky Archimedově zákonu nezáleží na hmotnosti plujících lodí a obě vany jsou vždy vyváženy. Výtah nahradil 11 zdymadel. K pohonu celého zařízení proto stačí relativně slabý motor (22,5 kW), který otočí rotorem o 180° za 5 minut. Výtah nahradil systém 11 zdymadel, který umožňoval přepravu mezi kanály až do 30. let 20. století. Stavba stála 17,5 miliónu liber, celý projekt oživení kanálů 84,5 miliónu liber a slavnostně byl otevřen královnou Alžbětou II. 24. května 2002. Falkirk Wheel je jediný rotační lodní výtah tohoto typu na světě a je považován za technickou pamětihodnost Skotska.

14. Kruhový most v Urugvaji

Byl postaven díky významnému argentinskému developerovi Eduardu Constantinu. Ten za něj zaplatil největší část nákladů ve výši deseti milionů dolarů z celkových jedenácti. Constantini vysvětluje, že most má znamenat novou éru urugvajské kultury. Postaven byl v roce 2015. Originální konstrukce se uprostřed laguny skládá ze dvou půlkruhových mostů, což přinutí řidiče zpomalit a zároveň si tak i užít panoramatických výhledů na zátoku. Součástí mostu jsou i oboustranné chodníky pro chodce.

15. Hongkong–Zhuhai–Macao

Most dlouhý 55 km překlenuje deltu Perlové řeky a je pátým nejdelším na světě. Postaven byl v roce 2018. Most obsahuje tolik oceli, kolik by bylo potřeba na stavbu 60 Eiffelovek a je navržen tak, aby vydržel až 120 let, tedy o dvě desetiletí déle než většina velkých mostů stavěných v moři. Tento ambiciózní projekt měl hned několik cílů. Především spojit čínskou pevninu v regionu Ču-chaj se dvěma významnými administrativními centry – Hongkongem a turisty oblíbeným Macaem. Čínská vláda si totiž slibuje od oblasti kolem Perlové řeky rozvoj ekonomiky. Šestiproudá silnice má také za úkol výrazně vylepšit tamní dopravní situaci. Doba cesty z Hongkongu do Ču-chaj se nyní zkrátí z původních třech hodin až na 30 minut.

16. Most Langkawi

Nebeský most Langkawi v Malajsii má délku 125 metrů. Pro samotnou konstrukci se často používaly helikoptéry, které vynášely jeho části na vrchol hory. K mostu se dostanete lanovkou k přestupní stanici. Odtud můžete pokračovat další lanovkou přímo k mostu nebo jít pěšky, což se obecně doporučuje, protože procházka místním porostem je kouzelná. Sky Bridge je světově unikátní most, který byl postaven teprve v roce 2004. Je zavěšený na 82 metrů vysokém pylonu. Vyhlídky na nádhernou krajinu deštného pralesa i na ostrov Langkawi, obklopený úžasně modrým oceánem, jsou jedny z nejkrásnějších na celé planetě.

17. Most Øresund, do Skandinávie

Otevřením mostu Øresund v roce 2000 se otevřela snadná možnost cestování mezi kontinentální Evropou a Švédskem. Samotný most měří 7,8 km, doplňuje ho čtyřkilometrová cesta tunelem. Impozantní stavba stojí za vidění nejen proto, že nahrazuje cestu trajektem, která trvá mnohem déle. Švédové a Dánové na sebe za hezkého počasí koukali už odjakživa, ale přemostit průliv mezi Baltským a Severním mořem se podařilo až na přelomu tohoto tisíciletí. Zajímavostí je, že dříve než se most otevřel běžné dopravě, se po něm běžel v červnu 2000 masový půlmaraton Bridge Run, kterého se zúčastnilo 79 tisíc běžců. Vlastníci mostu spočítali, že miliardové náklady na jeho stavbu se vrátí až v roce 2035.

18. Ďáblův most v Sasku

V německém Sasku, u vesničky Kromlau nedaleko polských hranic, se rozkládá nádherný osmdesátihektarový park. Po vzoru slavných anglických parků ho roku 1844 založil Friedrich Herrmann Rötschke, rytíř z Kromlau, a postupně jej nechal dovybavit různými artefakty. Hlavním lákadlem parku tedy nakonec nejsou liliovníky, katalpy, azalky, rododendrony ani jiné stromy či keře. Návštěvníky z celého světa sem vábí pohled na magicky vypadající čedičový most, postavený kolem roku 1860, který mnozí odborníci označují za architektonický zázrak. Na most je v současné době vstup zakázán.

19. Kuandinský železniční most

Na závěr našeho výčtu nejpodivnějších mostů světa musíme zavítat do Ruska. Železniční Kuan­dinský most je zchátralý, rezivějící a už desítky let po něm vlaky nejezdí. Na některých místech je pokryt jen provizorními dřevěnými laťkami. Místní se přesto nebojí a občas po něm jezdí. Most přes řeku Vitim byl součástí Bajkalsko-amurské magistrály, ale přestal se používat před mnoha desítkami let, kdy byl kousek od něho postaven nový železobetonový most. Ten starý nechali chátrat. Půlkilometrový most však stále láká místní z vesnice Kuanda, aby přes něho jezdili.

Napsat komentář