logo-new-3

Portál plný skvělých tipů na výlety doma i v zahraničí

300 zatáček Gustava Havla

Datum: 22.04.2018

A_115HK_zatacky_02-1

Když se vysloví jméno Hořice, někdo si pod ním vybaví známé trubičky, jiný významnou sochařsko-kamenickou školu, ale toto město je už léta proslulé také závodem 300 zatáček Gustava Havla. Jak tento název vůbec vznikl? Trocha historie neuškodí.

Závodní motocykly poprvé zaburácely v Hořicích již v roce 1936. Prvními vítězi se stali Lucák na Ogaru 250, Vitvar s Jawou 350 a třídu 600 vyhrál Schwarz na Arielu. Závody se opakovaly ještě v letech 1937 a 1938. Pak, bohužel, přišla válka a nadlouho se přestalo závodit. Až v roce 1961, přesně 25. června, se jel první poválečný ročník 300 zatáček. Trať v Hořicích měří 5 150 metrů, má převýšení 90 metrů. Každý okruh obsahuje celkem 26 zatáček, z toho 11 levých a 15 pravých. Jezdilo se 12 kol – a matematika říká, že 12 krát 26 je 312, zaokrouhleně 300. Proto těch tři sta zatáček. A jaká byla trať? O pozdějším asfaltu se tenkrát mohlo závodníkům jenom zdát. V lesních partiích se za motocykly prášilo jako za kočárem. Pamětníci vzpomínají, že byly dokonce na některých místech okruhu tak­zvané kočičí hlavy. V současné době je už celá trasa pokryta vrstvou živice, která se neustále obnovuje a opravuje, aby splňovala požadovanou bezpečnost.

V roce 1962 svádějí tuhý boj ve třídě 350 ccm dva velikáni – Gustav Havel a Slavíček. Štěstěna přála populárnímu Gustovi, když Slavíček souboj neustál a spadl. V roce 1965 se na startu poprvé objevil později velice úspěšný mladíček Bohumil Staša. Perličkou tohoto ročníku byl start vozů formule 3, kde vyhrál věhlasný jezdec Vladimír Hubáček. V této době držel traťový rekord Havel, který se svou Jawou zajel čas 2:53,4 min., což odpovídá průměrné rychlosti 107 km/hod. Rok 1968 byl významným mezníkem hořických „Zatáček“. Na startu se totiž poprvé objevili i jezdci ze zahraničí. Prvním z nich, který si odsud odvezl zlatý věnec, byl Ingo Koppe na tovární MZ. Ve třídě 250 ccm pak vyhrál hořický rodák Zdeněk Bíma. Po tragickém úmrtí Gustava Havla při cestě do zaměstnání je v názvu tohoto závodu jeho jméno – 300 zatáček Gustava Havla.

A traťové rekordy?

Každá trať má své rekordy. Tedy nejlépe dosažený čas za průjezd jednoho okruhu. Je tomu tak i v Hořicích. V roce 1964 stanovil jako první oficiální rekord na jedno kolo Gustav Havel časem 2:53,4 min., s průměrnou rychlostí 107 km/hod. Vylepšení tohoto času přinesl roku 1973 Börge Nielsen z Dánska. Zajel 2:46,3 – průměrná rychlost 111 km/hod. Švýcar Filli Hangartner zajel v roce 1977 čas 2:44,23 min. – průměrná rychlost 113,4 km/hod. Tento čas vydržel šest let. Až v roce 1983 se o jeho překonání zasloužil Franz Lederer se svou Yamahou v úpravě Eichler, kdy zajel jedno kolo za 2:43,7 – zvýšil průměrnou rychlost na 114,4 km/hod. Poté následují Herold Fischer na Suzuki 500, který posunul rekord tratě na 2:32,14 a stanovil novou průměrnou rychlost na 122,1 km/hod. O řadu let později, až v roce 1998, zařídil oficiální posunutí rekordu Thomas Lucas z Německa na 2:26,038, kdy průměrná rychlost na jedno kolo byla už 128,6 km/hod. V roce 2005 Jiří Dražďák posunul traťový rekord na neuvěřitelných 2:22,64, což je průměr na jedno kolo 130 km/hod. V roce 2007 překonal tento rekord Petr Čermák famózními 2:19,2 minuty s průměrnou rychlostí 134 km/hod.

Hořická trať si za dobu své existence vydobyla značný ohlas mezi diváky i jezdci. Nejen na území naší republiky, ale i v zahraničí. Dokladem velikosti těchto závodů je fakt, že na startu 300 zatáček Gustava Havla stálo za ty roky více než tisíc jezdců se špičkovými stroji z řady zemí Evropy i světa. Letošní oblíbený motocyklový závod 300 zatáček Gustava Havla se pojede už za měsíc o víkendu 19. – 20. května v Hořicích v Podkrkonoší.

Napsat komentář